StatoilHydro StatoilHydro har inngått kontrakter på fire "grønne" supplyskip til norsk sokkel. Kontraktsverdien er på tre milliarder kroner.

Fartøyene skal leveres i perioden 2008-2011. Det avbildede fartøyet som skal bygges ved Aker Yards og leveres til DOF ASA, skal også kunne gå på flytende gass (LNG).

DOF-fartøyet får imidlertid selskap av andre grønne supplyskip. To av fartøyene er bestilt av Remøy Shipping og ett av Farstad Shipping.

Alle de fire fartøyene bruker ny teknologi for å redusere utslippene til luft, ifølge en pressemelding fra StatoilHydro. Tre av fartøyene har dieselelektrisk løsning med katalysator, noe som reduserer utslippene av NOx med cirka 90 prosent i forhold til ordinære dieselfartøyer. Fartøyet som DOF har bestilt fra Aker Yards og som også skal kunne bruke flytende gass, LNG, vil i tillegg redusere utslippene av CO2 med cirka 20 prosent.

Plattformsupplyskipet som også skal kunne benytte flytegass, er av typen, Aker PSV 06 LNG, og er designet av Aker Yards Project i Ålesund. Levering er planlagt til slutten av 2010.

Fartøyet er innovativt for sine miljøvennlige løsninger, i følge en pressemelding fra Aker Yards. Fartøyet skal være designet for de nyeste og mest innovative miljøtekniske løsninger. Motorene vil kunne gå både på ordinær diesel og det mer miljøvennlige LNG-drivstoffet, som slipper ut 85-90 prosent mindre NOX. 

– Dette er en viktig ordre for Aker Yards. LNG er en teknologi hvor vi allerede har en sterk markedsposisjon. Vi er spesielt stolte over å ha vunnet i konkurranse med andre dyktige verft og designmiljø, forteller president Roy Reite i Aker Yards i Avdeling for offshore og spesialfartøy.

Du kan lese mer om supplymarkedet i Nordsjøen på Offshore.no (her).