Riggmarkedet i Norge er i ferd med å gå på en ny gigantsmell. Syv rigger er uten jobb nå – 12 nye går av kontrakt i år.

Det viser en data fra Offshore.no riggdata.

– En god del av disse riggene vil bli tatt ut av markedet gjennom skraping, sier rigganalytiker Janne Kverneland i Nordea Markets til Offshore.no.

Ingen jobber nå, lenge til neste
Nedturen i oljebransjen har alt slått knallhardt inn i riggmarkedet. Riggene må parkeres og ansatte mister jobben.

Akkurat nå ligger syv enheter parkert rundt om på norske verft.

I løpet av året kan hele 19 rigger fylle opp norske verft, fordi de er uten jobb. Utsiktene til å få nye kontrakter er håpløse.

– Det er ekstremt få kontrakter å kjempe om og flåteutnyttelsen har ikke vært lavere i nyere tid, etter det jeg kjenner til. Jeg ser ikke noen bedring før i 2018.

Gamle rigger blir trolig skrapet
Hun har utarbeidet en egen dødsliste over rigger som står i fare for å måtte skrapes. Av riggene som ligger til kai nå eller går av kontrakt i løpet av 2016 på norsk sokkel viser denne listen nå:

  • Bredford Dolphin
  • Leiv Eiriksson
  • West Venture
  • West Alpha
  • West Navigator
  • Songa Trym
  • Songa Delta
  • Songa Dee
  • Transocean Winner

– Riggene som går av kontrakt nå vil bli lagt cold stacked i en periode, men jeg tror det skal mye til for å reaktivere en gammel rigg på over 30 år. Det er også en risiko med å få riggene godkjent for videre operasjon dersom de må klasses, sier hun. Med klassing mener hun da riggenes EU-kontroll – SPS.

Dyrt å klasse
En rekke eksempeler de siste årene viser nemlig at oppgradering og vedlikehold av rigger i forbindelse med 5-årsklassing har kostet riggselskapene dyrt. Nyere rigger har klart dette helt ned mot 55 millioner dollar, som da Odfjell Drilling klasset Deepsea Atlantic i 2014. Andre prosjekter har sprukket kraftig og kostet over 250 millioner dollar.

Syv av riggene som enten ligger i opplag, eller havner der snart, er nå modne for ny hovedklassing, samtidig som de ikke har jobb etterpå. Dette vil kunne føre til at riggselskapene legger riggen i kaldt opplag eller skraper den for å spare penger.

Et rush av enda flere ledige rigger vil får store konsekvenser, ikke bare ved at riggene parkeres til kai.

Riggselskapene blir tvunget til nye permitteringer og nedbemanninger. Det regnes omtrent 220 arbeidsplasser per rigg og disse vil forsvinne.

I tillegg kommer alle støttefunksjonene på land. Dermed handler det om anslagsvis 6000-7000 nye oljejobber som ryker.

Oversikten viser når riggene går av kontrakt og når neste hovedklassing skal skje.

 Av kontraktSPS
Island Innovator20162018
Leiv Eiriksson20162016
Maersk Gallant20162019
Maersk Inspirer20162019
Maersk Reacher20162019
Rowan Norway20162016
Songa Dee20162019
Songa Delta20162016
West Alpha20162019
West Epsilon20162016
Transocean Spitsbergen20162020
Transocean Winner20162016
Bredford DolphinIDLE2017
COSLPioneerIDLE2020
Songa TrymIDLE2018
Transocean BarentsIDLE2019
Transocean SearcherIDLE2018
West NavigatorIDLE2016
West VentureIDLE2015

Klikk HER for fullskjermvisning av presentasjonen!