Prosjektsjef for Yard Services i CCB Sveinung Vethe. Foto: John Økland

Fire oljerigger ute av operasjon ligger på rad og rekke ved kaiene på CCB-basen på Ågotnes. Men parkerte rigger gir ikke verftet særlig oppsving i omsetningen.

– Vi har noe aktivitet på den ene riggen som ligger her, ellers er det stort sett opplags- og preserveringsaktiviteter, sier prosjektsjef for Yard Services i CCB Sveinung Vethe til Offshore.no.

En i opplag, to parkerte og en som fikses
Den ene riggen hvor de har en del å gjøre er COSLInnovator. Den kom inn etter å blitt skadet på Troll-feltet i desember, da en stor bølge knuste blant annet vinduer og inventar.

De andre riggene som ligger inne nå er COSLPioneer, West Venture og Transocean Searcher. Sistnevnte ligger i kaldt opplag, mens de to andre er parkerte i påvente av mulige nye kontrakter.

COSLPioneer COSLInnovator Transocean Searcher CCB

Fra venstre: Transocean Searcher, COSLInnovator og COSLPioneer.

Tre av de fire riggene lyser opp verftet på kalde vinterkvelder, men er ikke gull verdt for et verft som er vant med omfattende prosjekter. Det er de store vedlikeholds og klassejobbene som teller.

Ti store jobber
I 2016 er det ventelig fire eller fem flytere og fem oppjekkbare rigger som skal klasses. CCB vil kjempe om alle disse enhetene, men vet at markedet er knalltøft nå. Ingen vil klasse en rigg uten kontrakt etter gjennomført landligge.

– Vi har kapasitet til å ta alle klassingene som kommer i 2016, men det betinger jo at riggene har aktivitet etter klassing og at de anbudene vi nå regner på blir gjennomførte, sier riggsjefen.

De som tror at de fire riggene som ligger inne nå tar all kapasitet må tro om igjen. Vethe forteller at de har rigget seg slik at opplagsriggene ikke tar kapasitet til å ta de større klassejobbene.

– Selv om vi har fire rigger inne nå, har vi inngått avtaler med samarbeidspartnere som gjør at vi kan tilby opplagsplass andre steder. Dermed kan vi ta på oss omfattende klassejobber og andre jobber her på CCB.

Er klar for alle riggtyper om de vinner
Dette gjelder både flytere og oppjekkbare rigger.

Sistnevnte vil være nytt for CCB.

Vinner de en kontrakt på en oppjekkbar rigg vil dette innebære at de må klargjøre havbunnen ved en av kaiene gjennom å etablere et fundament til de oppjekkbare riggene.

Som Offshore.no tidligere har skrevet vil dette koste om lag 26 millioner kroner og er vedtatt av selskapet for et år siden.

Les mer: Enda tøffere kamp om riggjobbene

Mange usikre klasseoppdrag
Som Offshore.no skrev denne uken kan 19 rigger stå uten kontrakt i løpet av året og mange av disse riggene skal klasses snart. Markedet tilsier at de eldste av disse riggene ikke vil bli fikset for fem nye år uten kontrakt.

Da stopper det opp for verftene også.

– Situasjonen er krevende for alle i oljen spesielt og innen riggvedlikehold spesielt. Det er jo stor usikkerhet knyttet til hva som skjer med de riggene som skal klasses i år og neste år siden markedet for disse riggene er så svakt nå.

Riggaktiviteten er samlet i Yard Services som har stått for store deler av CCBs omsetning de siste årene.

Yard Services på CCB omsatte for 578 millioner kroner i 2014. Fjoråret ser ut til å lande på under 100 millioner kroner.

Kuttet to av tre
For CCB som helhet ender driften akkurat i pluss for 2015.

Det skjer etter en tøff periode med store kutt i antall ansatte. Administrerende direktør Kurt Andreassen forteller at de nå har en organisasjon som skal bære CCB gjennom de nærmeste årene.

– Vi har vært gjennom en hestekur i 2015 og nedbemannet med cirka 65 prosent. Vi har ikke hatt en så slank organisasjon siden 70-tallet . Opp gjennom årene har vi vært med på opp- og nedturer, men maken til dette har vi ikke vært borti tidligere.

Han ser likevel positivt på fremtiden, da selskapet drifter positivt i dag og kan hyre inn lokale underleverandører om store kontrakter landes.

– Det positive nå er at vi har klart å få ned de faste kostnadene våre, vi har en god kontantstrøm og et positivt resultat for 2015. Vi er et solid selskap som skal stå sterkt når ting endrer seg – om forhåpentligvis ikke altfor lang tid, avslutter Andreassen.

Selskaper omtalt i saken

Rigger omtalt i saken

Transocean Searcher