Det vakte oppsikt da Statoil i 2011 la ut Huldra-plattformen for salg på Finn.no.

«Velholdt 20-roms plattform til salgs. Panorama sjøutsikt og god plass til helikopter», lød den fristende annonseteksten.

Ingen garasje eller naboer
Plattformen hadde stått der siden 2001, men levetiden på feltet gikk mot slutten. Derfor ville Statoil selge den til høystbydende.

– Hvis noen andre kan ta plattformen i bruk, er det et langt bedre alternativ enn opphogging, sa Statoil den gang.

De fristet med en rekke ting:

  • Soverom: 20
  • Helikopterdekk: Ja
  • Krane: Ja
  • Livbåter: 1
  • Garasje/Bilparkering: Nei
  • Steder i nærheten: Ingen

Huldra var den første Statoil-opererte plattformen uten fast bemanning og har vært styrt fra Veslefrikk B-plattformen som ligger om lag 16 kilometer unna.

Inngikk avtale som ble droppet
Tross salgs-stuntet lykkes det ikke Statoil å kvitte seg med Huldra før nedstengning 3. september 2014.

Likevel hadde Offshore.no skrevet om at ConocoPhillips var interessert i å gjenbruke plattformen for sitt Tommeliten Alpha-funn før feltet stengte ned.

For nøyaktig et år siden ble det også gjort kjent at Statoil hadde inngått en avtale med tanke på salg av «Finn.no»-plattformen.

Dette var dog bare en intensjonsavtale. Tre måneder senere, i mars 2015, ble det kjent at ConocoPhillips dropper kjøpet. Årsaken var den lave oljeprisen.

Siden har Statoil forsøkt alt – for å kvitte seg med plattformen. Nå har de gitt opp. 15 måneder etter den ble stengt ned er det klart at den blir hugget og forsvinner for alltid.

Fjernes og hugges
– Statoil har som operatør på Huldra-feltet aktivt forsøkt å finne alternativ gjenbruk av Huldra-plattformdekket, både internt i selskapet og eksternt. Det har vi dessverre ikke lykkes med og Huldra plattform forberedes derfor for fjerning og resirkulering.

Det sier Statoils pressetalsmann Ola Anders Skauby til Offshore.no

Han opplyser videre at planen er at plattformen skal fjernes fra feltet i 2019.

Felt omtalt i saken

HULDRA