Westcon Helgeland jobber nå med å få godkjent opplagsplass til rigger her i Langsetvågen. Kart: Google Maps

Enorme forventninger om store riggjobber førte til en rekke nyetableringer innen riggvedlikehold i 2013. Det gikk troll i ord da en av aktørene selv advarte mot trenden.

– Det er ikke nok mat til alle. Mange dyre kaier vil bli stående tomme, sa daværende assisterende konsernsjef Arne Birkeland i Westcon.

I tillegg til Westcon, CCB og Hanøytangen hadde minst seks aktører, fra Grimstad i sør til Tromsø i nord, varslet at de bygget for å kunne vinne alle de store klassejobbene på norsk sokkel.

Før de var ferdig å støpe kaiene kollapset markedet når rigger gikk ut fra Norge eller av kontrakt, slik at klassinger blir utsatt eller droppet. I dag sitter verftene uten særlig aktivitet.

Les sakene om verftene som satset:

Nymo spisser seg mot rigg

Fikser riggene i Vats

De tre store får konkurranse

Polar Pioner til Tromsø Havn

Ubåtbase blir oljesenter

Ocean Vanguard til Sandnes

malvin eide
– Ordreboken vår er ikke noe å skryte av nå og vi kjemper om alle jobbene som er, sier Malvin Eide – riggsjef på Westcon Yard. Han forteller at de har blitt tvunget til å nedbemanne, så lenge aktiviteten har gått ned.

– Vi må forholde oss til markedet slik det har utviklet seg. Samtidig er vi med å kjempe om de oppdragene som er ute på anbud.

Som Offshore.no tidligere har skrevet er det i praksis bare en rigg som blir klasset i år. Det er COSLInnovator, som CCB nylig vant jobben på.

Tre andre rigger som skulle vært klasset blir trolig utsatt, da vil stå uten kontrakt etter klassingen.

Lager ny p-plass
Men Malvin Eide og co. rigger seg nå for å gi riggselskapene hjelp til å sette fra seg rigger.

Dette innebærer at Westcon jobber med en ny parkeringsplass til å kunne legge en oljerigg i opplag.

Mot midten av året håper de å kunne tilby plass til en rigg i Langsetvågen i Nesna kommune, vest for Mo i Rana.

Rigger fra Norskehavet
– Vi ønsker å finne en plass hvor en rigg kan legges i kaldt opplag og ser da på andre lokasjoner enn Ølen og Florø. Plasseringen med nærhet til Norskehavet er god, sier Eide.

Ifølge riggsjefen er det ikke vunnet noen avtale om en konkret rigg, arbeidet gjør de for å kunne tilby plassen i markedet.