Denne helgen har riggene for alvor hopet seg opp ved Coast Center Base (CCB).

Hele fem rigger er nå inne og verftet har dermed travle dager med rekordmange rigger å ta seg av.

– Med fem rigger på vår lokasjon så stilles det store krav til koordinering og administrasjon av mange parallelle aktiviteter. Dette er vi rigget for og vi ser ikke på dette som en utfordring, sier prosjektsjef for Yard Services i CCB Sveinung Vethe til Offshore.no.

Smått og stort
Nå er riggene COSLPioneer, COSLInnovator, Transocean Searcher og Bideford Dolphin ved kai. I helgen kom også Deepsea Atlantic, for å gjøre seg klar for boring på Johan Sverdrup om ikke lenge. Arbeidsomfanget på de ulike riggene er svært varierende, men alle riggene krever sitt.

sveinun vethe ccb 2

– Når vi kjører fem rigger samtidig utnytter vi nær hele vår kapasitet. Nå har vi maksimal fokus på å få ferdigstilt riggene som planlagt og helst litt før, slik at vi kan komme i posisjon til å konkurrere om nye oppdrag.

Jobb til over 400
Transocean Searcher ligger inne i kaldt opplag og krever liten oppfølging fra verftet. COSLPioneer ligger også i opplag, men skal holdes klar for eventuelt nye oppdrag. Både COSLInnovator og Bideford Dolphin ble skadet i uvær for en tid tilbake og må fikses.

Førstnevnte klasses også ved CCB. Dette er såledet den største jobben. Til sammen er i overkant av 400 personer i sving på de ulike prosjektene.

– Hva betyr det for dere at så mange rigger er på besøk nå?

– Det at det for tiden er høy aktivitet er selvfølgelig viktig for oss som verft. Det er dette vi lever av og det er dette vi har bygget opp fasiliteter og kompetanse for å drive med. Det er betryggende for oss å registrere at vi har stor troverdighet og er attraktive i markedet.

Friskmelder ikke markedet
Da året startet visste alle at 2015 kom til å bli et heller rolig riggår, med får store klassejobber. Derfor er starten langt bedre enn ventet. Riggene som ble skadet i uværet var naturlig nok ikke planlagt og har gitt ekstraoppdrag.

– For oss i CCB er det med ydmykhet vi tar imot den tilliten to av riggselskapene har gitt oss med disse «ad hoc»-oppdragene. Vi er glade for at den kompetansen, erfaringen og fasiliteter vi har bygget opp over 40 år i bransjen gir seg utslag i at vi blir valgt når det virkelig gjelder. Det er likefullt viktig å være klar over at to av de pågående rigg-oppdragene er et resultat av «green sea accidents» og er tilfeldige oppdrag. Det kan derfor ikke sies at markedet for riggverft ser lysere ut av den grunn. For resten av året er det ikke mange oppdrag å kjempe om og det er fortsatt tøff konkurranse om oppdragene.

Selskaper omtalt i saken

Rigger omtalt i saken