Annonse

Over 30 rigger vil være ledige for å kjempe om en riggkontrakt på syv brønner på Aasta Hansteen. Ekspertene peker på sine favoritter.

Som Offshore.no skrev tidligere i april er Statoil i markedet for å sjekke hva en dypvannsrigg til norsk sokkel vil koste fra slutten av 2017 og utover.

Statoil kan velge og vrake når de skal plukke sin enhet.

– Står mellom 6-7 rigger

Listen over tilgjengelig rigger er lang, men bare en håndfull er i praksis aktuelle. Blant annet vil vanndybden på borelokasjonen på 1.300 meter gjøre mange uegnet.

– Det kommer til å bli knallhard konkurranse om denne jobben og jeg forventer det vil stå mellom 6-7 rigger. Transocean kan ta dette med Barents eller Spitsbergen.

Det sier rigganalytiker Anders Bergland i Clarksons Platou Securities.

Han støttes av Janne Kvernland i Nordea Markets.

– Jeg ville holdt en knapp på rigger som Transcocean Barents, Transocean Spitsbergen, Leiv Eiriksson, Eirik Raude og Scarabeo 8.

Sistnevnte har opsjoner i sin avtale som kan – hvis de blir utøvet – gjøre at riggen blir utilgjengelig. Eirik Raude må også hentes tilbake til norsk sokkel.

Analytikerne peker videre på at West Navigator kan være en kandidat, men at denne er i kaldt opplag og vil trolig koste for mye å reaktivere.

Flere nybygg kan være aktuelle

Blant andre rigger som nevnes er Henry Goodrich, som var til klassing i Ølen mot slutten av 2015. Denne har kontrakt som strekker seg til mai 2018 i Canada, men oppstartstidspunktet på Aasta er ikke spikret slik at den kan være en outsider.

Andre nevnte rigger er Stena Midmax, som er under bygging i Sør-Kora og skal være ferdig i starten av 2017.

I tillegg kommer enheter som Bollsta Dolphin, West Mira, West Rigel.

– Ser på«last done»

Med norskekysten full av parkerte rigger vil Statoil kunne velge akkurat det de vil ha. Og prisen de må betale, dagraten, vil være hyggelig.

– I dagens marked vil alle oljeselskap peke på «last done», når det kommer til raten. Markedet tilsier en dagrate på 150.000-200.000 dollar, sier Bergland.

Han tenker da på at mens Odfjell-riggene Deepsea Stavanger og Deepsea Atlantic fikk 300.000 på Maria og Johan Sverdrup, fikk den sist inngåtte avtale en rate på 145.000 dollar – Leiv Eiriksson til Lundin.

Videre har Transocean Arctic inngått avtaler på 170.000-179.000 dollar.

Det er ikke satt i gang noen formell budrunde på denne jobben, men Statoil har startet undersøkelser og spurt riggselskapene om informasjon om pris på leie av en dypvannsrigg til å bore på Aasta Hansteen.

Her er listen over de riggene som vil være uten kontrakt på det aktuelle tidspunktet. Ikke alle riggene vil være aktuelle på grunn av vanndybden det skal bores på.

RiggEier
Leiv EirikssonOcean Rig
Bideford DolphinDolphin Drilling
West VentureNADL
Songa TrymSonga Offshore
West NavigatorNADL
Borgland DolphinDolphin Drilling
West AlphaNADL
Transocean WinnerTransocean
Bredford DolphinDolphin Drilling
Songa DeltaSonga Offshore
Songa DeeSonga Offshore
Scarabeo 8Saipem
West HerculesNADL
Transocean SpitsbergenTransocean
COSLInnovatorCOSL Drilling Europe
COSLPioneerCOSL Drilling Europe
Scarabeo 5Saipem
Transocean SearcherTransocean
Transocean BarentsTransocean
Transocean ArcticTransocean
Stena DonStena Drilling
Deepsea BergenOdfjell Drilling
Island InnovatorIsland Drilling
Beacon AtlanticNorth Sea Rigs
North DragonNorth Sea Rigs
Beacon PacificNorth Sea Rigs
Polar PioneerTransocean
Eirik RaudeOcean Rig
Stena MidmaxStena Drillig
Bollsta Dolphin
West RigelNADL
West Mira
Henry GoodrichTransocean

Rigger omtalt i saken

Transocean Barents

Felt omtalt i saken

AASTA HANSTEEN
Annonse