Annonse

I dagene etter at LN-OJF styrtet over Turøy, ba politiet om all dokumentasjon fra Luftfartstilsynet, det statlige organet med overordnet ansvar for sikkerheten i norsk luftfart.

Svaret var enkelt: Siden 2014 var det «ikke utført teknisk tilsyn, såkalt ACAM, med luftfartøyet», skrev Luftfartstilsynet.

Helikopteret ble satt i drift i 2009. I 2012 hadde det sitt eneste tilsyn, der papirene ble sjekket.

For helikoptre skjer et slikt såkalt Ramp-tilsyn typisk under en mellomlanding. I 20–30 minutter sjekker inspektørene at dokumentene om bord stemmer og er oppdaterte.

Sjekkes aldri

I mange tilfeller går fly og helikoptre gjennom hele sine liv uten slik kontroll fra myndighetenes side.

Til sammen ble 87 av 533 tilsyn av luftdyktigheten til fly og helikoptre gjennomført i perioden 2010-2015, viser tall Luftfartstilsynet har gjort tilgjengelig for BT.

I tillegg til Ramp-tilsynet, finnes det som heter ACAM dybdetilsyn. Dybdetilsynet innebærer en inspeksjon på to-tre dager, med stikkprøver av dokumentasjon og gjennomført vedlikehold.

– Kunne avdekket feilen

For ulykkeshelikopteret som styrtet over Turøy konkluderer Luftfartstilsynet med at et tilsyn ikke kunne ha avverget styrten. Rotoren til LN-OJF løsnet etter at et såkalt planetgir kilte seg fast, ifølge Havarikommisjonen.

– Et dybdetilsyn ville ikke kunnet avdekke en feil i for eksempel et planetgir, sier teknisk direktør Tom Gøran Jodal i tilsynet.

Er bekyrmet

Oljebransjen står for en stor del av kundene på norske lufthavner, helikoptre og fly. Roy Erling Furre, nestleder i fagforeningen Safe, sier at han blir sterkt bekymret over at så mange tilsyn er blitt droppet.

 

Les hele saken på bt.no (krever innlogging)

Annonse