Etter dødsulykken: – Vi klarte ikke gjenskape bølgen i testbassenget

– Å få det skrevet svart på hvitt fra Petroleumstilsynet at riggene var designet og bygget i samsvar med regelverket, gjorde godt, sier COSL-sjef Jørgen Arnesen.

Marerittet startet da en monsterbølge traff den fire år gamle flyteriggen «Cosl Innovator» og drepte en oljearbeider (53) i romjula i fjor.

Petroleumstilsynets (Ptil) granskingsrapport konkluderte først med at det var feil på riggen.

– Det var nokså tøft for organisasjonen, og oss som ledelse, at det skulle være feil vi hadde gjort som førte til at en person mistet livet. Det var tungt, sier administrerende direktør Jørgen Arnesen i Cosl Drilling Europe til Aftenbladet.

Cosl fikk pålegg fra Ptil om at Cosl Innovator og to søsterrigger måtte modifiseres i trå med forskriftene for norsk sokkel før de kunne tas i bruk igjen.

Dermed startet en lang og kostbar prosess med å få godkjent riggene. Samtidig ble det en kamp for å rette opp inntrykket av selskapet og dets ansatte hadde skyld i ulykken.

Testet for millioner
For å sjekke ut designet i alle kritiske sjøtilstander, ble det kjørt rundt 260 ulike tester av riggen i storm (stormkondisjoner).

– Vi klarte ikke gjenskape bølgen i testbassenget ved Marintek i Trondheim. Det var en unormal bølge. Bølgen som traff var langt utenfor 100-års scenarioet ifølge ekspertene.

Testene har kostet millioner, men vært helt nødvendige for det kinesiske riggselskapet.

I sommer trakk Ptil tilbake pålegget etter dødsulykken. Nå vil myndighetene i stedet stramme inn på kravene for flyterigger, ifølge Dagens Næringsliv.

– En lettelse
– Det var er en stor lettelse for alle som har jobbet med å bygge opp selskapet og riggene, selv om det ikke endrer noe på det tragiske utfallet av hendelsen, sier Arnesen.

COSL har lukket/sveiset igjen, vinduer og forsterket dørene på riggene sine etter ulykken. Det gjør dem i stand til å tåle en storm innenfor 100-årsscenariet.

– Etter dødsulykken på Troll-feltet er det blitt klart for alle involverte at havet kan være mer lunefullt når det stormer som verst enn en kanskje trodde på forhånd?

– Ja, absolutt, det er lunefullt der ute. For eksempel er det mulig å få sjø opp på steder på en rigg der vi før ikke har trodd at sjøen kan nå. Derfor må vi gjøre alt vi kan for å sørge for sikre arbeidsplassene der ute, sier Arnesen.

Les hele saken hos Stavanger Aftenbladet.

Rigger omtalt i saken

COSLInnovator
Siste nyheter fra nettverket