For å få lov til å operere på norsk sokkel kan enkelte rigger bli pålagt å sveise igjen vinduer. Rundt 100 flytende rigger skal undersøkes på nytt etter dødsulykken på en COSL-rigg i fjor.

Nå blir enkelte rigger pålagt av DNV GL, som godkjenner og klassifiserer rigger over hele verden, å sveise igjen vinduer før vinteren for å eliminere den viktigste risikoen for tilsvarende ulykker som den på Troll i fjor, skriver Teknisk Ukeblad og NRK.

Som Sysla Offshore skrev sist uke vil Statoil sjekke status for sine innleide rigger. Vinduene på flotellet til Gina Krog ble sveist igjen før den dro ut.

De har gjennomført et kartleggingsprogram for alle semi-installasjoner i Statoil sin portefølje for vinteren 2016/2017.

Nå venter de på svar på hvordan CAT D-riggene ligger an.

Nye retningslinjer gjør at rundt 100 flyterigger av lignende type som COSL Innovator, skal gjennomgås på nytt. Det som skal sjekkes og regnes ut, er klaringen mellom høyeste bølgetopp og underkanten av det nederste dekket, såkalt air gap.

Det er riggene som ikke kan dokumentere god nok klaring, som vil bli pålagt å modifisere riggen, i første omgang å fjerne vinduer. Rigger kan også bli nektet å operere i områdene med strengest krav, som i Norskehavet og Barentshavet.

– Det aller viktigste er at vinduer i eksponerte områder på riggene, blir sveiset igjen så fort som mulig. Da fjerner vi hovedrisikoen for tilsvarende ulykker. Dersom utregningene viser at andre strukturelle endringer også er nødvendig, vil vi kreve det, men med en lengre tidsfrist, sier direktør Ernst Meyer i DNV-GL.