Ståle Kyllingstad har i en årrekke kommet med mye hard kritikk mot Statoil, men nå ser han klare forbedringer hos oljegiganten. IKM-sjefen merker nå at andre, store oljeselskaper sliter med likviditeten.

– Vi har merket mange forbedringer hos Statoil det siste året. Ja, jeg har vært en hard kritiker ved flere anledninger, men jeg har ikke problemer med å komme med ros når jeg mener de fortjener det, sa IKM-sjef Ståle Kyllingstad på oljebransjens innkjøpskonferanse i Stavanger onsdag i regi av Offshore Media Group.

Foran en sal full av innkjøpere sa Kyllingstad, i kjent stil, at «effektiviteten vår skjøt i været da vi la ned innkjøpsavdelingen» og «masse tid brukt på dokumentasjon skyldes egentlig bare dårlige innkjøpere», før han gikk over til å utdype hvor han mener Statoil har forbedret seg:

– Bedre dialog
– Selskapet gir klarere statements enn før og ledelsen åpner for å bli kontaktet hvis organisasjonen ikke følger avtalte retningslinjer. I tillegg slipper vi nå til på nye fag, for IKM sin del gjelder dette innen subsea som tildigere har vært forbeholdt de største leverandørene, sier Kyllingstad.

Han er også, på vegne av norsk leverandørindustri, glad for at Statoil har et tydeligere fokus enn før på Norge og norsk sokkel og at selskapet, ifølge Kyllingstad, har blitt åpnere for å diskutere forandringer som gjør jobbene billigere.

Men ingen Ståle Kyllingstad uten et aldri så lite stikk til oljegiganten:

– Vi var nettopp ute på en hazop med Statoil (riskikovurdering og gjennomgang av et prosjekt, red. anm.). Der stilte vi med tre mann og Statoil med 23, så det er litt å gå på, smiler han.

Statoil: – Fortsatt vei å gå
Akkurat det konkrete tilfellet kjenner ikke Statoils direktør for anskaffelser, John Arnt Jacobsen, til.

Men Jacobsen erkjenner at Statoil har vært fartsblinde og at selskapet må ta sin del av ansvaret for kostnadsgaloppen på norsk sokkel.

– Jeg er enig med Ståle Kyllingstad i mye, og det siste året har vi fått gjort mye med kostnadene, uten at vi har tatt livet av leverandørindustrien, noe som er helt avgjørende for oss. Men fortsatt har vi en vei å gå. For eksempel har vi innen boring og brønn en nedetid på 15 prosent, til tross for ekstremt dyrt utstyr. Det er blant annet slike ting vi må ta tak i videre. Det er mye å gå på innen forenkling og standardisering, sier Statoil-direktøren.

– Noe segmenter går bedre nå
Ståle Kyllingstad benyttet også anledningen onsdag til å gå gjennom sitt syn på markedssituasjonen framover. IKM har vært gjennom tøffe år med nedbemanninger og et 2015 som for første gang på 15 år ga røde tall i regnskapet.

– Innen noen segmenter går det bedre for oss nå. Modifikasjon har hatt et bra år, hvor det løsnet for alvor i mai. Ikke bare tok vi tilbake alle permitterte, vi måtte leie inn 100 ekstra. Men nå svinger det tilbake igjen. Sånn blir framtiden nå med store, kortsiktige svingninger. Innen nybygg venter vi i spenning på Zidane og deretter Johan Castberg som vil bety mye. Når det gjelder subsea blir det fortsatt tungt hele neste år, sier Kyllingstad som nesten ikke orker å tenke på riggmarkedet en gang.

– Der er nedturen langt fra over. Heldigvis og dessverre sitter vi med bare nytt utstyr i riggmarkedet. Heldigvis fordi det er nytt, og dessverre fordi vi aldri skulle ha kjøpt det.