– Det er vanskelig å si når skraping av rigger i Norge tar seg opp, men det vil skje.

Rigganalytiker Janne Kvernland i Nordea Markets legger frem en dyster grafe.

Den viser utviklingen i flytermarkedet siden toppen i juli 2014.

Antall rigger med kontrakt har falt som en stein og mye tyngre enn under tidligere riggkriser.

flyter etterspørsel

Nedturen i flytermarkedet er mye verre enn krisen i på 80-tallet. Antall rigger med kontrakt er ned mer enn 40 prosent siden høyeste nivå i juli 2014, påpeker Kvernland. Kilde: IHS Petrodata & Nordea Markets

Overskuddet på rigger, og flytere spesielt, gjør at hele bransjen sitter og venter på en bølge av skrapinger slik at markedsbalansen blir gjenopprettet.

Så langt har 67 flytere blitt skrapet på verdensbasis.

– Man kan i alle fall si at skraping generelt har tatt seg opp. Dog, ikke noe særlig i Nordsjøen dessverre.

Håper på balanse i 2019

Selv om en del er tatt ut, er det langt igjen før vi kan se et normalisert riggmarked.

– Vi må fortsatt skrape 30-40 prosent av verdens flåte, så det er mye å ta av. Vi trenger en akselerering for å kunne tro på at markedet skal balansere i 2019/2020, sier Kvernland.

En lang rekke rigger ligger i opplag ved norske verft og i fjordene rundt. Men bare én rigg er tatt ut og lagt ut til salg for skraping. Rigganalytikeren tror enda flere kalde enheter i opplag vil presse flere ut med samme skjebne.

Mange kalde rigger gir skraping

– Jeg tror scrapping i Nordsjøen vil ta seg opp i takt med at antall cold stackede rigger øker. Det har det allerede gjort en stund, men de fleste som går av i 2016/første halvår 2017 vil nok bli kalde. Det er nok katalysatoren.

Kvernland er kjent for å ha operere med en egen dødsliste over rigger som må skrapes. De mest utsatte riggene på denne listen er eldre enheter uten kontrakt og med forestående klassinger som de ikke våger å gjennomføre så lenge det ikke finnes håp om nye kontrakte på kort sikt.

– Det er vanskelig å si akkurat når skrapingene på norsk sokkel finner sted, det vet ingen, men at det kommer til å skje, det er helt sikkert.

Slik er ståa for de riggene som klasses fra nå og til 2019:

  • Scarabeo 8 ligger i Ølen og klasses nå. Riggen er også suspendert, men har jobb til neste sommer.
  • Songa Delta går av kontrakt med Statoil i høst. Songa-topp Bjørnar Iversen har selv bekreftet at det ikke er aktuelt å klasse riggen uten ny kontrakt.
  • Island Innovator ligger ved Semco Maritimes verft på Hanøytangen. Mens riggen ligger inne pågår klasseaktivitet.
  • Bredford Dolphin har klassing neste år, men ingen jobb etter dette. Ligger i opplag.
  • Songa Trym ligger arbeidsledig i opplag og har klassing neste år som avhenger av mer jobb.
  • Transocean Winner skulle klasses i år, men har forlatt norsk sokkel. Riggen skal selges og skrapes.
  • Transocean Searcher har lagt ved CCB siden august 2015. Den har klassing i 2018, men slik markedet er nå kan den slite med å få jobb som forsvarer dette.
  • West Hercules er uten kontrakt nå og skal klasses innen neste høst. Riggen er trolig med og kjemper om kontrakten på Aasta Hansteen, men uten jobb – ingen klassing.
  • West Navigator skulle egentlig vært klasset i fjor, men ligger uklasset i bøyen i påvente av nye oppdrag.
  • COSLPromoter skal klasses neste år og har Statoil-kontrakt.

flaateutnyttelse

Flåteutnyttelsen av rigger, både flytere og oppjekkbare. Kilde: IHS Petrodata & Nordea Markets

Janne Kvernland er en av deltakerne på Sysla LIVE: Rigg og rederi i Bergen 30. november. Der kan du høre mer fra henne og en rekke andre i riggnæringen. Les mer og meld deg på!