Nå er aktiviteten på bånn

Arkivfoto: Susanne Rislå Andersen

Av de ti ankerhåndteringsfartøyene som er igjen i spotmarkedet på norsk side, har ingen jobb i øyeblikket.

For nøyaktig et år siden ble tre fartøy hentet inn til riggflytt av Songa Enquinox for rundt 5000 britiske pund. Da trodde offshoremeglerne i Westshore at markedet knapt kunne bli verre.

Det skriver meglerfirmaet i sin dagsrapport. Denne uken har ingen av ankerhåndteringsfartøyene på norsk side jobb.

Selv om gjennomsnittlige spotpriser ifølge meglerne kan ha bunnet ut i fjor, har markedet generelt forverret seg.

På denne tiden i fjor var det 23 AHTS’er som opererte ut fra norske havner, med rundt halvparten av dem i arbeid. Nå er det under ti skip på norsk side, og ingen i arbeid.

Unntaket er Normand Prosper som i vår sikret seg en lengre jobb i slepet av gigantiske produksjonskipet Glen Lyon til Shetland. Fartøyet gikk deretter rett over på ny BP-kontrakt i installeringsprosessen.

Britisk side

Flere har også valgt å seile ankerhåndteringsfartøyene over til britisk side. Der er det i øyeblikket 28 skip som er aktive i spotmarkedet, og rundt halvparten har skaffet seg litt jobb denne uken.

Vinterdvale

Island Offshore valgte forrige uke å sende flere fartøy i sesongopplag.

For første gang sender rederiet ankerhåndteringsfartøyene Island Valiant og Island Vanguard ut av spotmarkedet. De vil gå 2-3 måneder hver i opplag i vinter.

– Mange redere velger å ha fartøy gående i spotmarkedet til rater og utnyttelse som er selvvutslettende. Dette kan ikke Island Offshore være med på. uttalte Håvard Ulstein i en pressemelding.

Trenger aktivitet

Opplag er ifølge Westshore nødvendig for å komme nærmere markedsbalansen, men meglerne påpeker at det som vil utgjøre den virkelige forskjellen er mer aktivitet.

Meglerfirmaet stiller spørsmålet om når vi kan se at rigger blir leid inn til å bore brønner, når riggkostnadene har droppet nesten 70 prosent på to år, og borekostnadene er nesten halvert.

Siste nyheter fra nettverket