Obligasjonseiere støtter ikke redningsplan.

Fredag ble det kjent at en gruppe obligasjonseiere, som har lånt selskapet 500 millioner kroner, ikke vil godta rederiets siste forslag til løsning.

Les også: Han går i strupen på Havila

I en børsmelding mandag morgen opplyser selskapet at det mest sannsynlige utfallet er konkurs dersom avtalen ikke aksepteres.

“Det mest sannsynlige utfallet for utsteder er begjæring av konkurs dersom restruktureringsplanen ikke blir godkjent av de usikrede obligasjonseierne,” skriver selskapet.

– De kommer med dette nå for å gjøre det klart både for obligasjonseierne og markedet hva alternativet til restruktureringsplanen er, sier analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities

Lanserte egen plan
I begynnelsen av forrige uke lanserte Havila sin siste plan.

Ifølge planen skal cirka 3,2 milliarder kroner i avdrag i perioden 2017-2019 erstattes med omtrent 67 millioner kroner i minimum faste avdrag.

“Videre vil netto rentebærende gjeld bli redusert med virka 1,6 milliarder kroner gjennom innskudd av ny risikokapital, salg av skip, neddiskontert tilbakekjøp av gjeld og konvertering av gjeld til egenkapital,” skrev rederiet i en melding da.

Noen av eierne i obligasjonslånet HAVI08 var ikke fornøyd med forslaget, og lanserte istedenfor en egen plan, som kort fortalt innebærer at de konverterer lånet sitt til egenkapital, og overtar aksjemajoriteten i Havila.

Podcast: Her forteller Njål Sævik om sitt verste år i Havila-sjefsstolen

I dagens melding skriver Havila at de ser på obligasjonseiernes alternative plan som “ufullstendig” og at den trolig ikke vil få støtte av bankene.

Molnes i Norne er klar på hva han mener obligasjonseierne bør gjøre.

– Det som har skjedd i Havila er uheldig for alle investorer. Nå er det å håpe for alle investorene i det usikrede obligasjonslånet at når de forstår hvilke to valgmuligheter de har at de i et siste øyeblikk av klarsyn klarer å velge 15 prosent i kontanter med ekstra opsjoner i stedet for å motta ingenting.

Velkommen til Sysla Live: Rigg og rederi – Fra opplag til oppdrag i Bergen 30. november. Les mer og meld deg på her!