Island Offshore må inn i nye gjeldsforhandlinger, kun måneder etter de var i mål med første runde.

I dag kom meldingen om at den første restruktureringsrunden ikke var tilstrekkelig til å berge rederiet gjennom krisen.

Til tross for en rekke tiltak for å bedre den økonomiske situasjon, melder Island Offshore at med en stadig forverring av de generelle markedsforholdene er det nødvendig med nye grep.

Møre-rederiet opplyser i en børsmelding at selskapet har innledet diskusjoner med sine finansielle støttespillere, og den sikrede gjelden ikke vil betjenes mens disse forhandlingene pågår. Disse leverandørene skal være underrettet.

– Tok ikke hardt nok i

Administrerende direktør Håvard Ulstein i rederiet sier til Sysla Maritime at han ikke ønsker å komme med noen kommentarer utover det som står i børsmeldingen.

Kredittstrateg Magnus Vie Sundal i DNB Markets tolker børsmeldingen dithen at Island Offshore blir det første offshore-rederiet som i denne omgang tar fatt på en ny runde med restruktureringer.

– De innser nok at de ikke tok hardt nok i i første runde, sier Sundal.

Omfattende første runde

Den kom uventet på mange.

I mars i år meldte nemlig Island Offshore at de var i havn med en restruktureringsavtale med kreditorene. Dette var hovedpunktene:

  • En del banklån fikk utsatt forfall med 18 måneder
  • 100 millioner ble skutt inn i ny egenkapital, i tillegg til de 80 millionene som ble skutt inn i desember 2015
  • Rederiet ble enige med obligasjonseierne om forfallet på lånet IOSH01 PRO på 700 millioner kroner ble utsatt med 30 måneder til oktober 2018

330 permitterte

I slutten av mars i år meldte rederiet også at de hadde kjøpt tilbake 230 millioner av obligasjonslånet, til en kurs på 72,5. Det vil si at de betalte 72,50 til långiverne for hver hundrelapp de hadde fått låne.

Den forrige store handelen, skjedde lille julaften i fjor, da Trond Mohn kjøpte 19 prosent av obligasjonslånet – 133 millioner kroner – en vennligsinnet investering ifølge ham selv.

Siden da har det kommet flere dårlige nyheter fra rederiet. Sist i oktober meldte de at syv nye båter skulle legges i opplagsbøyene, og 330 sjøfolk ble permitterte.

– Markedet har forblitt bekmørkt. Til tross for tegn på konolidering, er det fortsatt altfor mange skip på tilbudssiden, og vi blir ikke overrasket om også andre selskaper må inn i restruktureringsrunde nummer to, sier Sundal.

– Verner om kontantene

Ved utgangen av juni i år, hadde Island Offshore over 8 milliarder kroner i rentebærende gjeld.

I dagens pressemelding opplyses det om at avdrag på sikret bankgjeld stoppes midlertidig.

Les våre siste saker om Island Offshore her

– Det er ikke uvanlig at man i restruktureringsprosesser midlertidig stopper utbetalinger til kreditorer. Da gjelder det å verne om kontantbeholdning for å sikre driften mens diskusjonene pågår, sier Sundal.

Island Offshore vil imidlertid forsette driften, og vil fortsette å betale leverandører.

For å bistå rederiet i denne prosessen, melder Island Offshore at de har hyret inn Thommessen som juridisk rådgiver og Carnegie som finansiell rådgiver.

FigenmontHør Sysla Shipping: – Gjeldsforhandlinger er mer psykologi enn regneark

Hør hva Aage Figenschou, eneleder for det som er igjen av World Wide Supply, og analysesjef Pål Ringholm i Swedbank mener, når vi tar et tilbakeblikk på seks skjebnesvangre måneder som har alt å si for hvordan norske offshore service-rederier vil se ut i fremtiden.