Med denne trillekofferten vil de ta steget ut i verden

Testing av stigerør offshore med det nye utstyret. Foto: 4Subsea

En liten koffert erstatter to ingeniører offshore.

 4Subsea har utviklet en unik liten trillekoffert som har fått navnet PAT (Portable Annulus Tester).

– Tidligere har vi gjort cirka 200 tester i året. Da sender vi to mann ut for å teste stigerørene opp til plattformer. Denne kofferten erstatter de to ingeniørene. Nå sender vi ut kofferten, og så gjør kunden testen selv fordi hele prosessen er automatisert, sier administrerende direktør Peter Jenkins i 4Subsea til Sysla.

Ingeniørene har blant annet målt fritt volum i veggen på stigerørene for å finne ut om det har vært endringer som kan gi skade. Det arbeidet kan innholdet i kofferten nå gjøre i stedet.

Kan nå flere
Målet er likevel et helt annet enn å redusere antall ansatte.

– Nå kan vi følge opp langt flere kunder. Tidligere var det krevende å skalere tjenesten. Hver gang vi fikk et nytt oppdrag, trengte vi i praksis flere folk, sier Jenkins.

Overvåkning og testing av slike stigerør er viktig fordi feil kan få store konsekvenser for oljeproduksjonen.

– Målet er at alle kundene våre skal ta denne i bruk over tid. Kofferten kommer ikke alene, men med en digital plattform. Når kundene tar den i bruk, får de tilgang til alle resultatene fra testingen. Det er en større pakke enn å erstatte folk offshore, og gir kundene mer verdi enn bare å redusere kostnadene. De får dataene på en smartere måte, og kan følge med statusen til egne rør til enhver tid, sier 4Subsea-sjefen.

Reduserer kostnader
Kun 15 prosent av omsetningen kommer fra andre land enn Norge. Det håper Jenkins kofferten skal endre på.

– Vi har fått en ny kunde i Storbritannia på grunn av den. Tidligere har vi vært for dyre i utlandet på grunn av reisekostnader, men med den blir vi konkurransedyktige.

Kofferten, som har vært omtalt i Teknisk Ukeblad, har tatt to år å utvikle, og ble lansert i høst. Så langt har fire selskaper tatt den i bruk. Jenkins anslår at den reduserer kostnadene ved testing med 30 prosent.

Kontrakten i Storbritannia gjør at selskapet nå åpner et treningssenter i Aberdeen, der kunden kan sende ingeniørene sine for å lære seg bruken av den. Fra før er det trening ved kontoret i Bergen.

Tøft år
Jenkins legger ikke skjul på at 2016 var et tøft år for selskapet. Omsetningen har falt fra rundt 130 millioner til cirka 100 millioner, og resultatet går fra drøye 8 millioner til rundt null.

4Subsea_Portable-Annulus-Tester-PAT™-3

– En del av engineeringen vi har gjort på nye felt har blitt borte, og vi har skalert ned ingeniørkapasiteten noe. Men det har vært et bra år når det gjelder digitalisering og automatisering av driftstjenestene våre, sier Jenkins.

Selskapet har nedbemannet med 12 personer, og er i dag rundt 60 ansatte. 15 av dem holder til i Bergen, to i Kristiansand og resten i Asker.

Bedre neste år
I tillegg til drift av stigerør og subseabrønner satser selskapet på havvind.

– Vi forventer vekst innen driftstjenester og økt aktivitet på offshore vind i 2017. Men vi forventer ikke at etterspørselen på utvikling av nye oljefelt kommer tilbake. Vi regner med å tjene greit med penger i 2017, og å ha litt vekst i omsetning etter hvert som vi får flere brukere av den digitale plattformen, sier han

Siste nyheter fra nettverket