Foto: Scanpix
Annonse

John Fredriksen og Kjell Inge Røkke går inn i Ålesund-rederiet. Den nye offshore-giganten får en flåte på 154 skip.

Fakta

Slik går de inn i Farstad

  • Kjell Inge Røkkes går inn i det nye rederiet med Aker ASA gjennom det heleide datterselskapet Aker Capital AS.
  • Dette er det samme selskapet Aker gikk inn med i Solstad, før de tok over Rem.
  • Røkke går også inn gjennom F-Shiplease AS, et datterselskap av Ocean Yield, hvor Røkke er storeier. Selskapet har i dag to bareboat-avtaler med Farstad.
  • John Fredriksen, som eier Deep Sea Supply, går inn i den nye giganten via familieselskapet Hemen Holding Limited.
  • De 154 skipene fordeler seg på 33 konstruksjonsskip, 66 forsyningsskip og 55 ankerhåndteringsskip.

Det skriver Farstad i en børsmelding mandag morgen.

Solstad, som allerede har slukt Rem Offshore, skal være ledende i den konsoliderte gruppen, som skal drives fra deres hovedkontor i Skudeneshavn på Karmøy i Rogaland.

Synergier på 650 millioner
– I over ett år har vi fremholdt viktigheten av en konsolidering i offshore service-skip sektoren. Med dette tar vi ett steg videre mot å bli verdens ledende offshore service-rederi, skriver Solstad-sjef Lars Peder Solstad i meldingen.

Det ser ut til at navnet på den nye gruppen vil være Solstad Farstad, og ha skip innenfor alle segmenter:

Solstad fremholdes som eksperten på konstruksjonsskip, hvor de har en betydelig flåte, Farstad innenfor ankerhåndteringssegmentet, og Deep Sea Supply innenfor forsyningsskipsflåten.

– Med denne løsningen gir vi de tre rederiene en industriell plattform som kan stå imot nedturen i offshore service-skipssegmentet, og være godt posisjonert for oppturen, sier Farstad-sjef Karl Johan Bakken, ifølge børsmeldingen.

Den nye konstellasjonen skal skape kost- og inntektssynergier på mellom 400 og 650 millioner kroner i året.

Vil bli global leder
Det nye rederiet blir Norges desidert største, og skal bli det fjerde største i verden.

Det får over dobbelt så mange skip som Austevoll-rederiet DOF, som til nå har vært Norges desidert største.

Tips andre om den nye offshoregiganten på Facebook

– Vi gleder oss over muligheten til å jobbe tett med Fredriksen-gruppen og de andre stakeholderne med mål om å realisere vår ambisjon om å etablere en effektiv global leder innenfor offshore service-skipssegmentet, sier administrerende direktør Øyvind Eriksen i Aker, ifølge meldingen.

Frem til avtalen er på plass, driftes rederiene separat, som i dag.

– En merkedag
Swedbank-analytiker Stig Erik Kyrkjeeide sier 6. februar kommer til å bli stående som en merkedag i supply-historien.

– For bransjen og de involverte selskapene tror jeg sammenslåing og dannelsen av en stor, slagkraftig aktør er det eneste riktige.

Sammenslåingen skjer etter at Kristian Siems forsøk på å gå inn i rederiet og ta over halve Farstad feilet, og Farstad varslet at de ville stå på egne ben.

Det har de tydeligvis valgt å gå vekk fra.

– Det har vært mye rykter frem og tilbake om hva som skulle bli den endelige løsningen for Farstad, sier Kyrkjeeide.

Nesten halvparten i opplag
Alle de tre rederiene som nå går sammen er som resten av bransjen hardt rammet av offshore-nedturen.

Av de 154 skipene i flåten til det nye rederiet, ligger 63 i opplag i dag, ifølge Opplagsregisteret: 18 fra Farstad, 21 fra Deep Sea Supply og 24 fra Solstad.

Nyheten om fusjonen sendte aksjene til de tre rederiene til værs på Oslo børs.

Solstad Offshore klatrer hele 36,36 prosent til 15,00 kroner, Deep Sea Supply er opp 20,48 prosent til 2,00 kroner, mens Farstad stiger 39,81 prosent til 5,90 kroner, melder Hegnar.no ved 9.30-tiden.

Saken oppdateres

Annonse