Annonse

Etter at aktiviteten i oljebransjen stupte har mange rederier prøvd å gjøre noe utradisjonelt.

Siden nedturen startet i offshore har opplaget av fartøy økt jevnt og trutt de to siste årene. Stadig flere tar supplyskip, ankerhåndteringsfartøy og andre offshorebåter ut av markedet og legger skipene til kai.

Enkelte prøver å tenke nytt for å finne oppdrag utenfor den bransjen som skipet opprinnelig var bygget for.

Lusedreper
Kampen mot lakselus har gitt nye oppdrag for hardt prøvede offshoreredere.

Supplyskipet Rem Fortune har vært i arbeid for Marine Harvest. I stedetfor å forsyne oljebransjen, fikk fartøyet jobben med å frakte vann til en av Sølvtrans sine brønnbåter.

I fjor kunne Farstad ta forsyningskipet Far Server ut av opplag for å bruke fartøyet til ny avlusningsteknologi i oppdrett. 

– Det er spennende å finne løsning på slike problem, og flott at våre skip kan brukes til å teste ut løsningen, fortalte Farstads konsernsjef Karl-Johan Bakken.

Fra supplytap til brønnbåt-gevinst
For cirka 100 millioner kroner kan et forsyningsskip i opplag gå fra tapssluk til innbringende brønnbåt. Det er i hvert fall tanken til Havyard i Leirvik. Verftet i Sognefjorden har lansert ideen for å bruke sypplyskip i nye markeder.

Omstilling til nye markeder krever ofte ombygging av skipet.

Yachtpsv2-800x450

Luksusyacht
Bergensrikinger går nye veier med supplyskipet de eier sammen. Nå ligger Brage Supplier til salgs for 700 millioner som luksusyacht.

– Vi må tenke ut av boksen. Men jeg skal innrømme at jeg var veldig skeptisk da vi begynte å følge dette sporet, sier Thorolf Hestness til BT.

I dag jobber skipet i Nordsjøen på korte kontrakter, men eierne håper det ender som luksusyacht.

Plattformsafari
Østensjø Rederi har allerede testet ut turistsegmentet. Da offshore-markedet kollapset, vurderte Østensjø-selskapet Edda Accomodation å bruke det flytende hotellet Edda Fides til alt fra fangeskip til asylmottak. Det endte med plattformsafari i Nordsjøen.

Det var likevel fortsatt et stykke igjen til at prosjektet med olje-cruise i Nordsjøen blir butikk.

Bunkre LNG
Nyetablerte Cryo Shipping vil bygge om offshorefartøy til tankskip som skal brukes til å bunkre LNG.

Ifølge bergensrederiets leder Nicholai H. Olsen jobbes det med konkrete ombyggingsprosjekt av forsyningsskip til LNG-tankskip.

Målet er at første skip skal være operativ allerede første halvår 2018.

Cryo

Omstille seg til vind
Flere håper havvind kan den bli den nye gullgruven for offshorerederiene. I 2015 var kontraktene rederiene dro i land i dette segmentet verdt over tre milliarder kroner.

Etter kun et halv år etter levering ble Vestland Cygnus sendt tilbake til verftet for ombygging. I stedet for å kjempe i offshoremarkedet som forsyningskip, satses det på en fremtid i vindindustrien med å få servicefolk til og fra vindmøllene.

Annonse