Annonse


Selv om 2012 akkurat har startet er allerede en rekke svært viktige riggjobber ved verftene fordelt.

Den store vinneren er Coast Center Base (CCB).

To av tre
De virkelige verdifulle oppdragene er når riggene skal inn til hovedklassing, dette skjer hvert femte år for riggene i Norge. SPS-klassing er riggenes "EU"-kontroll og gir ofte verftene en omsetning på i størrelsesorden 100 millioner kroner. De seneste årene er det tre verft som i praksis har kjempet om de virkelig store verftsjobbene; CCB, Westcon og Bergen Group Hanøytangen.

I 2012 er det tre semi-rigger som skal klasses og allerede nå er det klart at CCB-basen utenfor Bergen ligger svært godt an. CCB har nemlig vunnet klassejobben på både Bredford Dolphin og Songa Trym.

– Vi er ydmyke og takknemlige for at store kunder som Dolphin Drilling og Songa Offshore har tildelt oss disse store oppdragene. CCB vil gjøre sitt ytterste for å levere i henhold til de forventninger som riggselskapene har, sier prosjektdirektør Ronny Haufe til Offshore.no.

– Fungerer godt sammen
Tildelingen av Bredford Dolphin kommer ikke overraskende, med tanke på at Dolphin Drilling har valgt CCB ved en rekke klassinger og riggjobber de seneste årene. Likevel må det pekes på at verftene kjemper en knalltøff kamp for hver eneste rigg-jobb.

– Vi har valgt CCB ut fra en total kvalitetsvurdering og fordi samarbeidet på tidligere prosjekter har vært meget bra. Teamene våre fungerer godt sammen og gjennomføring i forhold til sikkerhet har vært god. Avtalen inngått på et fornuftig nivå for begge parter, sier daglig leder i Dolphin Drilling Joakim Kleppe. I tillegg til klassing av riggen, skal det også gjennomføres en del jobber i etterkant. Varigheten er derfor på omtrent 40 dager.

Vinner to rigger til
CCB har ikke bare sikret seg klassingen av Songa Trym. Det er bare uker siden Songa Delta-klassingen var fullført ved verftet og nå kommer enda flere oppdrag fra riggselskapet. Den første riggen som kommer inn er Songa Dee.

Riggen startet på en fireårskontrakt med Statoil på Gullfaks august i fjor.
I denne forbindelse vil det bli gjennomført et verkstedsopphold i første kvartal av 2012 for kontraktstilpassinger.

Songa Delta kommer også tilbake til CCB, da den vil avslutte sitt engasjement for DNO/Wintershall-konsortiet i 2. eller 3 kvartal 2012, avhengig av boreprogram. Deretter skal riggen starte på en treårskontrakt med Statoil på Fast Track-prosjekter.

– I denne forbindelse vil det bli gjennomført et verkstedsopphold etter endt kontrakt med DNO/Wintershall-konsortiet for å gjøre tilpasninger for ny Statoil-kontrakt, opplyser Technical  Manager, Norway/UK Operations Jørn Mathisen i Songa.

Blir leterigg
Men største jobben blir naturlig nok klassingen av Songa Trym.

Songa Trym vil avslutte sitt engasjement for Statoil på Troll feltet 2. eller 3.kvartal 2012, avhengig av boreprogram. Deretter vil Songa Trym starte på en tre års kontrakt med Statoil for å drive med leteboring. Songa Trym kommer til verft etter endt engasjement på Troll. Arbeidsomfanget er fornyelse av hovedklasse-sertifikater, oppgraderinger for å tilfredsstille nye myndighetskrav og tilpasninger for den nye Statoil-kontrakten.

Mathisen opplyser også at sammenfallende med verkstedoppholdene for Delta og Trym vil Songa vil overta rig management fra Odfjell Drilling.

Transocean Leader neste mulighet
Den siste riggen som skal klasses i år er Transocean Leader. Dette oppdrag er ennå ikke spikret. Så her er det fortsatt flere ti-talls millioner kroner å kjempe om.

– Vi har ennå ikke tildelt denne jobben, men har som mål å gjøre dette i løpet av mars, sider prosjektsjef Jarle Lerstøl i Transocean til Offshore.no. Han opplyser videre at Transocean Leader skal inn en gang i tidsvinduet 1.juni til 31.august.

Bedre enn ventet i år
Tre stor riggjobber – og to av dem til CCB, så langt. For bare noen måneder siden virket det som om disse tre jobbene omtrent var det man kunne forvente seg av muligheter i 2012. Dette har nå endret seg og det dukker også opp noen mindre oppdrag i år.

– Det kommer til å bli noe høyere aktivitet i 2012 enn tidligere antatt og det er naturligvis gledelig for oss å registrere. At vi blir tildelt oppdrag håper jeg viser at CCB kan tilby et attraktivt verftsopplegg og en gjennomføring som bidrar til at våre kunder ønsker å komme tilbake. CCB vil gjøre sitt beste for å være proaktiv og forhåpentligvis vinne ytterligere oppdrag i tiden fremover og i den sammenheng er også CCB i gang med å utvide kai-kapasitet, sier Haufe.

Selskaper omtalt i saken

Rigger omtalt i saken

Songa Dee
Annonse