GDF Suez vil ikke fornye IKM sin driftskontrakt på Gjøa, men heller hente over de ansatte og gjøre jobben selv.

– Vi vil miste mange ansatte, og det er ubehagelig for oss, sier IKMs gründer og direktør, Ståle Kyllingstad, til Offshore.no.

Selskapet har hatt den mest sentrale driftsstøttekontrakten på Gjøa siden 2008. Totalt var avtalen verdt 450 millioner kroner. Men i februar er det slutt. Da går kontrakten ut, og operatør GDF Suez har besluttet å overta oppgavene selv. 

Tilbud til de IKM-ansatte

– Kontrakten med IKM utløper i februar 2013. I den sammenheng er det naturlig å vurdere hvordan Gjøa skal driftes videre. Vi har besluttet å ikke fornye kontrakten, og heller dekke dette behovet med egne ansatte, sier kommunikasjonssjef Ulf Rosenberg i GDF Suez.

Det jobber cirka 50 personer med drift og vedlikehold under denne kontrakten. Og Rosenberg bekrefter at GDF Suez vil gi tilbud om jobb til de IKM-ansatte som per i dag har de aktuelle oppgavene. Trolig vil de fleste takke ja, da operatørjobber generelt er mer ettertraktede enn leverandørjobber, blant annet på grunn av lønn.

– Respekterer det, liker det ikke

Ståle Kyllingstad har tidligere uttalt seg kritisk om oljeselskaper som tapper leverandørene sine for ansatte. Nå står han i fare for å miste opptil 50 ansatte til GDF Suez.

– Vi føler samarbeidet har fungert bra, men respekterer at GDF Suez ønsker å bygge et større oljeselskap med flere ansatte i Norge. Samtidig liker vi ikke avgjørelsen om å legge ned den nåværende kontraktsmodellen, sier IKM-direktøren.

GDF Suez sier at motivasjonen bak avgjørelsen er å "befeste og styrke selskapets posisjon på norsk sokkel".

– Vi skal sikre effektiv og sikker drift, og gjøre selskapet robust for fremtidige oppgaver. For å klare det, ønsker vi å knytte til oss en større base av kjernekompetanse og gå over til å ha egne ansatte i driftsstillinger on- og offshore, sier Rosenberg.

Selskaper omtalt i saken