Annonse

Med 22 462 besøkende i Vestlandshallen ble det besøksrekord for Norges største årlige oljemesse, OTD.

– Årets messe har gått over all forventning med både rekord i antall besøkende, antall utstillere og størrelsen på utstillerområdet (10 000 kvm). Den store interessen viser hvor viktig slike arenaer og møteplasser er for både olje- og gassrelatert industri. Dette lover godt for fortsettelsen for OTD i Stavanger i 2013. Vi har allerede solgt ut i overkant av 60 prosent av tilgjengelig utstillerareal for neste års messe, sier prosjektansvarlig for OTD, Peter N. Keilen, i Offshore Media Group.

Offshore Technology Days (OTD), Norges største årlige oljemesse, ble i år avholdt for 14 år på rad. Med et utstillerområde på 10,000 kvadratmeter ble messen Hordalands største noensinne.

– Utviklingen de siste fem årene har vært formidabel. I 2007 hadde vi 100 utstillere. I 2012 passerte vi for første gang 350 utstillere, sier Keilen.

Økende internasjonal interesse
OTD er en nasjonal messe med nasjonale og internasjonale aktører. Stadig flere utenlandske aktører ønsker innpass på det norske markedet. For eksempel deltok verdens største oljeselskap Saudi Aramco fra Saudi-Arabia for første gang. Totalt var det besøkende fra 28 ulike nasjoner.

Fokuserer på studentene
Som en viktig del av OTD blir studenter invitert til å delta på rekrutteringsarrangementet Young Professionals. I år besøkte 2632 studenter messen og 19 selskaper utnyttet muligheten til å profilere seg. I tillegg transporterte Offshore Media Group, selskapet som står bak OTD, bortimot 100 studenter til messen fra Trondheim, Stavanger, Haugesund og Ås.

– I fjor resulterte satsingen på studenter i at 120 studenter fikk jobbtilbud som følge av deltagelse på messen. Vi er spente på hvor mange som tilbys jobb i etterkant av årets messe, sier Keilen.

Ny utstillerrekord for OTD 2013
Over 60 prosent av tilgjengelig messeareal for neste års messe, som skal finne sted i Stavanger Forum, er allerede utsolgt. Dermed går det mot en ny utstillerrekord allerede neste år.

– I fremtiden skal messen arrangeres annethvert år i Bergen og Stavanger. Etterspørselen i begge byer har vært formidabel. Vi vurderer derfor å sette opp en hall nummer tre i Stavanger for å møte den økende interessen fra bransjen, sier Keilen.

Om Offshore Media Group (OMG)
Siden 1982 har Offshore Media Group (OMG) utviklet seg til å bli Norges største mediehus innen olje- og gassbransjen. Selskapet eies av Keilen Holding AS og har i dag 17 ansatte fordelt på fem kontorer
i Bergen, Stavanger, Oslo, London og Aberdeen. Offshore Media Group har over 400 kunder hvert år og jobber for å skape unike markedsføringskanaler for selskaper som har olje og gassektoren som sin målgruppe. Offshore Media Group eier Norges største oljerelaterte nettsted offshore.no. Nettstedet er medlem av Fagpressen og er redaksjonelt uavhengig.

Selskaper omtalt i saken

Annonse